Ağız ve diş sağlığı çok önemsenmesi gereken ve dikkat edilmediğinde pek çok hastalığa yol açabilecek bir sağlık durumudur. Ağız ve diş sağlığı hakkında nereden geldiğini bilmediğimiz birçok yanlış bilgi var. Kimse onlara inanmıyorsa sorun değil ama çoğu insan bu bilgiye inanır ve hayatlarının bir parçası haline getirir. Bizde sizler için bu doğru bilinen yanlışları bir araya getirdik.

Doğru Bilinen Yanlışlar

Fırçalama:

Diş fırçalarken diş fırçası önce akan su altında ıslatılmalıdır.

* Yanlış! Her halükarda dişler, fırçayı akan su altında ıslatmadan kuru olarak fırçalanmalıdır.

Diş macunu belirtildiği gibi tüm fırçayı kaplayacak kadar aktarılmalıdır.

* Yanlış! Diş macunu bezelye büyüklüğünden fazla olmayacak şekilde diş fırçasına sürülmelidir. Diş fırçası kişiseldir, diş macununun kişisel olması gerektiği gibi üçüncü şahıslar tarafından kullanılmamalıdır. Aynı tüpe farklı kişilerin fırçalarıyla dokunmak ağız ve diş sağlığı için çok sakıncalıdır

Diş ipi diş etlerine zarar verir.

* Dişleri tamamen temizlemek için uygun olmayan fırçalama tek başına yeterli değildir. Diş ipi kesinlikle gereklidir, kesinlikle diş ipi kullanmak diş arası temizliği ve diş eti sağlığı açısından çok faydalıdır.

Diş eti kanaması diş etlerini sağlıklı tutar.

* Yanlış! Sağlıklı diş etleri kanamaz Diş eti kanaması diş etlerinin iltihaplı olduğunun göstergesidir. Bu durum gingivitis adı verilen diş eti hastalığında görülür.

Diş taşı temizliği diş minesine hasar verir.

* Yanlış! Tartar biriktiğinde, ağızdan çıkarılması gerekir. Diş taşı temizliği denilen bu tedavide kullanılan modern el aletleri ve ultrasonik cihazlar diş minesine zarar vermez

Sert diş fırçası kullanmak dişleri beyazlatır

*Yanlış! Belirleyici faktör fırçanın sertliği değil, temizleme tekniği olduğu için: diş fırçası yapay kıllardan oluşmalıdır, uçları pürüzsüz olmalıdır. Sert fırçalar diş etlerini tahriş eder, mineye zarar verir ve dişlerde hassasiyete neden olur.

Tartar temizlendikten sonra daha fazla tartar üretilir.

*Yanlış! Dişlerin düzenli ve doğru fırçalanması diş taşı oluşumunu önler.Altı ayda bir diş kontrolü, iyi temizleyemediğimiz bölgelerde oluşan diş taşlarının diş hekimi tarafından temizlenerek dişlere zarar vermeden temizlenmesi anlamına gelir.

Dişleri beyazlatmak için kabartma tozu ile fırçalamak gereklidir

*Yanlış! Kabartma tozu ile fırçalamak, beyazlatmanın aksine diş minesini çizer ve aşındırır. Dişin parlaklığı kaybolur ve dişler daha kısa sürede renk değiştirmeye başlar.

Hamilelikte:

Gebelikte diş tedavisi yapılamaz.

*Yanlış! Hamileliğin Her Aşamasında Acil Diş Tedavisi Yapılabilir. Tüm diş işlemleri hamilelik sırasında özellikle 3, 4 ve 5. aylarda yapılabilir. Bu aylar diş hekimliği işlemleri için en güvenli aylardır.

Hamilelikte diş kaybı oldukça normaldir, hamileler dişlerini kaybedebilir

*Yanlış! Ne yazık ki “her çocuk bir diş kaybettirir” görüşü ülkemizde yaygın bir inanış olsa da doğru değildir. Ağız ve diş sağlığı doğru ve düzenli yapan bir anne adayı için bu durum söz konusu değildir.

Hamilelikte diş tedavisi bebeği rahatsız eder

*Yanlış! Acil diş tedavisi hamilelikte herhangi bir zamanda bebeğe zarar vermeden yapılabilir.