Ayrık diş oluşumunun ön dişlerde görülmesi yaygındır. Ön dişler arasında oluşan bu boşluklar kişide estetik kaygıya neden olma eğilimindedir. Ayrıca ayrık diş, dişlerde bakteri ve plak oluşumunu tetikleyerek ağız sağlığını da olumsuz etkileyebiliyor. Dişlerin yeterince temizlenememesi zamanla diş etlerinin zayıflamasına, dişlerin çürümesine ve diş eti iltihabı gibi problemlere sebebiyet verebilir.

Kontrol edilmeyen ayrık dişin hasta üzerinde olumsuz diğer sağlık koşullarına neden olabileceğini unutmamak önemlidir. Dişler arasında oluşan boşlukları düzeltmek konusunda tedavi prosedürlerinin oldukça geliştiğini söyleyebiliriz. Ayrık diş tedavisi hastanın ağız ve diş yapısına ve genel sağlık durumuna bağlı olarak farklı yöntemlere başvurmayı gerektirebilir.

ayrık diş

Dişlerin Arası Neden Açılır?

Genetik dışında dişler arasında açılma olmasının birkaç nedeni daha vardır. Örneğin çene ile diş ölçüsü arasında uyumsuzluk varsa dişler arasında boşluk oluşabilir. Çocukluk döneminde emzik ve parmak emme alışkanlığı da ayrık diş problemine neden olabilir.

Bunların yanı sıra eksik diş, diş kayması, diş eti hastalığı veya ön dişlerin üzerindeki dokunun aşırı büyümesi ayrık dişin nedenleri olarak görülebilir. Öyle ki, yutkunma sırasında dilini dişlere dayayan kişilerde de ayrık diş oluşumu görülebiliyor.

Ayrık Diş Tedavi Yöntemleri

Ayrık dişler normalde birkaç seansta ayakta tamamlanabilecek tedavi yöntemlerini gerektirir. Ancak hastanın ayrık diş tedavisi için geç kalması durumunda ek tedavilere de gerek duyulabiliyor. Bu nedenle ayrık diş için tedaviler hastanın ihtiyacına göre şekillenir.

Örneğin ayrık dişlerin zamanla dişlerin yanlış hizalanmasına yol açabileceği söylenebilir. Yanlış diş hizalanması çene ve kulak ağrısından sindirim sorunlarına kadar pek çok probleme neden olabilen bir durumdur.  Diş eti hastalığı gibi nedenlerle ayrık diş oluştuğunda ise öncelikle hastalık tedavi edilmekte ve ardından ayrık diş için tedavi yöntemlerine başvurulmaktadır.

Ayrık Diş Tedavisi için Uygulanan Yöntemler

Lamina uygulaması: Kompozit ve porselen gibi türleri bulunan lamina uygulaması ile ayrık diş tedavi edilebiliyor. Özellikle gerçek dişe yakınlığı ile bilinen porsolen laminelere öncelik verilir. Boşlukların çok daha fazla olması halinde kompozit lamina uygulamasına gerek duyulabilir.

Diş teli tedavisi: Ayrık dişlerin yeniden birbirine yaklaşabilmesi için dişler teller ile sabitlenir. Belirli bir süre diş tellerinin sabit kalması gerekebilir. Süreç dizilim bozukluğunun derecesine, kemik yoğunluğuna ve hastanın yaşına bağlı olarak farklı şekilde öngörülebilir. Her birey benzersizdir ancak genellikle tedavi 6 ile 24 ay arasında sürebiliyor.

Bonding tedavisi: Dişler arasındaki ayrıklığın dolgu ile kapatılması söz konusu olduğunda estetik görünümü sağlamak için büyük özen gösterilir.

Ayrık dişler için en yaygın tedavi yöntemi ortodonti diş teli uygulamasıdır. Diş lamine ve bonding uygulamalarının yanı sıra implant gibi diğer prosedürlere gerek duyulabilir. Tedavi, diş boşluğunun konumuna ve neden oluştuğuna bağlı olarak belirlenir.

Konuşma ve benlik algısını olumsuz yönde etkileyebilen ayrık diş tedavisi güncel tedavi yöntemleri ile kısa sürede yapılmakta ve hasta dinlenmeye gerek duymadan günlük yaşamına dönebilmektedir.