Diş eti iltihabı, diş köklerini çevreleyen diş etleri bölgesinde iltihaplanma, kızarıklık ve şişmeye neden olan bir hastalıktır. Diş eti iltihabı ciddiye alınmalı ve derhal tedavi edilmelidir. Çünkü diş eti iltihabı, diş eti çekilmesi olarak da bilinen periodontitis adı verilen çok daha ciddi bir diş eti hastalığına ve diş kaybına yol açabilir.

Diş Eti İltihabı Nasıl Tedavi Edilir

Diş eti iltihabının tedavisi, hastanın durumuna ve durumun altında yatan nedene bağlıdır. Hasta için en uygun tedaviyi diş hekimi belirleyecektir. Teşhis ne kadar erken olursa, diş eti iltihabının tedavisi o kadar kolay olur. Diş eti iltihabı tedavisi yapılırken hastanın durumuna göre antibiyotik kullanımı, profesyonel diş temizliği ve cerrahi müdahaleler önerilir.

Diş Eti İltihabı Oluşmasının Sebepleri Nelerdir?

Kötü ağız hijyeni, diş eti iltihabının en yaygın nedenidir. Ağız hijyeni sağlanmazsa dişlerde plak oluşur. Plak, tartar oluşumuna neden olur. Tartar diş eti iltihabına şu şekilde neden olur:

Dişlerinizde Biriken Plak: Plak, ağzınızdaki bakteriler nişasta ve şeker gibi diyetinizdeki maddelerle etkileşime girdiğinde oluşan yapışkan bir filmdir. Plak hızla yeniden oluşur ve günlük olarak çıkarılmalıdır. Bu, dişlerinizi düzenli olarak fırçalayarak yapılabilir.

Plakların Tartara Dönüşmesi: Dişler düzenli olarak fırçalanmazsa. Dişlerinizde oluşan plak diş etlerinizin altında sertleşir, bakteri üretir ve tartar haline gelir. Tartar, plağın çıkarılmasını zorlaştırır, bakterilere karşı koruyucu bir kalkan oluşturur ve diş eti boyunca iltihaplanmaya neden olur. Tartarın çıkarılması için profesyonel diş temizliği gereklidir.

Diş Eti İltihabı: Dişlerde plak ve tartar ne kadar uzun süre kalırsa, diş köklerinin etrafındaki diş etlerini o kadar fazla tahriş ederek iltihaba neden olur. Zamanla diş etleri şişer ve kolayca kanar. Diş çürüğü de oluşabilir. Tedavi edilmeyen diş eti iltihabı, periodontitis ve diş kaybına bile yol açabilir.

Diş Eti İltihabına Yol Açan Unsurlar Nelerdir?

Hormonal farklılıklar: Kadınlarda menopoz ve ergenlik süreçleri, regl zamanı ve hamilelik süresince hormonal değişiklikler diş etlerini daha hassas hale getirerek iltihaplanma riskini artırabilir. Kronik hastalıkları olan kişilerde diş eti iltihabı gelişme olasılığı daha yüksektir.

Tütün tüketiminden veya diğer tütün ürünlerinden kaynaklanan kronik hastalıklar: Düzenli Sigara içenler içmeyenlere göre daha fazla diş eti iltihabı geliştirir.

Yaş: Diş eti iltihabı riski yaşla birlikte artar. Örneğin, C vitamini eksikliği periodontal hastalığa yol açabilir.

Stres: Stres aynı zamanda diş eti iltihabının da bir nedenidir. Stres, bağışıklık sistemini zayıflatabilir ve bu tür enfeksiyonlarla savaşmasını engelleyebilir.

Diş Eti İltihabı Nasıl Anlaşılır?

Sağlıklı diş etleri soluk pembe ve sıkıdır. Diş eti iltihabının hafif evrelerinde herhangi bir rahatsızlık veya belli başlı belirtiler ortaya çıkmayabilir. Diş eti iltihabından bahsetmek için aşağıda yer alan belirtileri göstermesi gerekir:

• Şişmiş veya şişmiş diş etleri
  • Parlak kırmızı diş etleri
  • Fırçalarken veya diş ipi kullanırken dişler kolayca kanar
  • Ağız kokusu
  • Diş eti çekilmesi
  • Hassas diş etleri

Diş Eti İltihabı Tedavi Edilmezse Nelere Yol Açar?

Tedavi edilmeyen diş eti iltihabı, diş kaybına ve diş eti çekilmesine yol açabilen ciddi bir durum olan periodontitise yol açabilir. Diş eti çekilmesi (periodontal hastalık), dişleri ağza bağlayan yumuşak dokuyu ve kemiği tahrip eden çok önemli bir periodontal hastalıktır.

Tedavi edilmediği takdirde diş eti iltihabı tekrarlayabilir. Bazı araştırmalar, diş eti çekilmesine neden olan bakterilerin diş eti dokusundan kan dolaşımına geçebileceğini ve kalp ve akciğer gibi organları etkileyebileceğini düşündürmektedir.

Diş Eti İltihabı Oluşmaması İçin Yapılması Gerekenler Nelerdir?

Diş eti iltihabını önlemek için ağız hijyeni önemlidir. Günde en az iki kere olmak üzere dişlerin fırçalanması ve her gün diş ipi kullanımı yapılmalıdır. Düzenli diş kontrolleri gibi iyi alışkanlıklar diş hastalıklarının önüne geçecektir. İşte diş eti iltihabını önlemek için bazı öneriler:

• Günde en az sabah ve akşam olmak kaydıyla dişler fırçalanmalıdır.
  • Günde en az bir kez diş ipi kullanmanızı öneririz.
  • Diş eti iltihabı ağız gargarası kullanımı diş çürümelerini önlemede etkilidir.
  • Diş temizliği için yılda en az bir kez diş hekimine gidilmesi önerilir.
  • Yıllık olarak diş hekimine gidilerek ağız filmi çektirilmelidir.
  • Yıllık olarak diş doktoru muayenesine gidilmelidir.
  • Eski diş fırçaları plağı çıkarmak için yeterince etkili değildir, bu nedenle diş fırçanızı her üç ayda bir değiştirmeniz önerilir.