Dişler vücutta mineral bakımından en zengin ve en sert doku olmasına rağmen yüze darbe alma veya sert bir şey ısırma gibi nedenlerle kırılabiliyor. Şeker yediniz ve dişiniz ağrıdığında veya soğuk bir içecek içtiniz ve diş hassasiyeti oluştuğunda üstesinden gelebileceğinizi düşünebilirsiniz. Ancak dişin kırılması durumunda mümkün olan en kısa sürede diş hekimine görünmek tedaviye daha hızlı yanıt almak açısından önemlidir.

Kırık Dişin Acilen Tedavi Edilmesini Gerektiren Durumlar

Dişlerde kırık oluşması ağız sağlığını olumsuz etkileyebiliyor. Örneğin kırılmanın etkisiyle keskinleşen diş kırıkları kişinin dilini kesebilir. Sıcağa karşı hassasiyet oluşması muhtemeldir. Yiyecek ve içecek artıklarının kırık diş ve çevresinde birikmesiyle bölge enfeksiyon kapabilir.

Kırık dişe erken müdahalede bulunulmaması hastanın belirli sorunlarla karşı karşıya kalmasına neden oluyor. Kırık dişin tedavi edilmesini gerektiren belirtiler arasında diş etlerinde şişme, çiğneme sırasında artan ağrı, dişlerde hassasiyet ve genel olarak ağız ve çevresinde ağrı sayılabilir.

Herhangi bir nedenden dolayı kırılan dişler ileri teknoloji yöntemleri sayesinde daha hızlı ve ağrısız tedavi edilebilmektedir. Ağız sağlığı ve kırık diş durumunu kontrol ettirmek için diş hekimine danışmanın önemli olduğu unutulmamalıdır.

diş kırılması

Kırık Diş Tedavi Edilirken Uygulanan Yöntemler

Diş kırılması için birçok farklı tedavi yöntemi vardır. Bunun nedeni kırık dişin ihtiyaç duyduğu tedavinin farklılık gösterecek olmasıdır. Dolgu, lamine uygulaması ve kanal tedavisi gibi bazı tedavi yöntemleri olduğu söylenebilir.

Estetik Dolgu Tedavisi

Ön dişlerde kırık olması halinde onarımın estetik bir şekilde yapılması önemlidir. Görünümü direkt etkileyen ön dişlerdeki kırık, estetik dolgu yöntemi ile tedavi edilebilir. Bu sürecin iyi yönetilebilmesi için kırık dişin en kısa sürede tedavisine başlanması önemlidir. Kırık büyüdüğünde uygulanacak tedavi yöntemleri de değişecektir.

Kuron Tedavisi

Zirkonyum veya porselen kaplamalardan yararlanılan kuran tedavisinde önce kırık diş parçalanmayacak seviyeye gelene kadar yontulur. Ardından kaplama tipine göre kırık dişin üzeri kapanır ve yeniden estetik görünüm kazandırılır.

Lamine kaplama ise kaplama türleri arasında doğal dişe en çok benzeyendir. Özellikle ön dişlerde kırık veya çatlak olması halinde lamine kaplama tedavisine başvurulur. Tedavi sonrası düzenli diş temizliği alışkanlıklarına devam edilmesi kaplamanın ömrünü uzatacak ve rahat kullanım sağlayacaktır.

Kırık Diş için Kanal Tedavisi

Kırılan diş enfeksiyon kaptığında kanal tedavisine başvurmak gerekebiliyor. Bu tedavi yöntemi ile dişte oluşan enfeksiyon durumu giderilmeye çalışılır. Asıl amaç kırık dişi onarmak değildir. Kanal tedavisi ile diş çekilmesi gibi problemlerin yaşanması da önlenebilir. Tedaviden sonra çeşitli tedavi yöntemleri ile dişteki kırık onarılabilecektir.

Diş Çatlaması ve Kırılması Nasıl Teşhis Edilir?

Diş kırılması farklı aşamalarda meydana gelmiş olabilir. Bazı durumlarda dişin bir parçası kırılırken bazen de dişin tamamen ağızdan düşmesi söz konusu olabiliyor. Bazı çatlaklar gözle görülemezken yalnızca düzenli olarak diş hekimi kontrolleri sırasında mor ışık altında teşhis edilebilir. Ön dişlerin uç kısımlarında da diş kırıkları oluşabiliyor. Diş eti altında bir kırık olduğundan şüpheleniliyorsa diş hekiminiz dişinizin röntgenini isteyebilir.