Diş röntgeni diş hekimleri tarafından ağız ve çene yapısını, kökleri, dişleri görüntüleme için uygulanan bir tekniktir. Diş röntgeninin çeşitleri vardır ve diş hekimi tarafından hastaları uygun olan yöntemler tercih edilir.

Diş Röntgeni Zararlı mıdır?

Diş röntgeninin herhangi bir zararı olup olmadığı röntgen çektirecek hastalar tarafından merak edilir. Röntgende X ışınları olduğu için diş röntgeninde belli oranda radyasyon alınması gerekir. Fakat özellikle de dental röntgenlerde olan X ışınlarında radyasyon miktarı oldukça zardır.

Aynı zamanda günümüzdeki görüntüleme tetkikleri için geliştirilmiş olan tüm cihazlar gelişmiştir ve özellikleri de teknolojiye uygundur. Geleneksel yani daha eski cihazlara göre yaydığı radyasyon miktarı da çok azdır.

Diş için röntgen çekimi hangi cihazın kullanıldığı ya da hangi röntgen çeşidinin tercih edileceğine göre de değişebilir. Fakat hastalara fikir vermesi açısından küçük bir diş için çekilen röntgenlerde yayılan radyasyonun 0,001 mSv dolaylarında olduğu söylemek mümkündür. Bu noktada panoramik radyografi de 0,003 mSv radyasyon yarar. Röntgen esnasında diş hekimleri hastaların en az zarar göreceği tercihi yapar.

Diş Röntgeni Nasıl Çekilir?

Hastaların röntgen çekimi için öncelikle röntgen odasına girmeleri gerekir. Daha sonra bazı gerekli önlemler alınır ve hastanın çenesi uygun bir şekilde röntgen cihazına yerleştirilir. Hastaların baş bölgesinin iki tarafına da özel aparatlar yerleştirilir ve sonrasında cihazla ilgili tüm düzenlemeler yapılır. Cihaz başın etrafında döner ve aldığı tüm görüntüleri o esnada bilgisayara iletir.

Röntgen cihazının bilgisayara gönderdiği görüntüleri o an diş hekimi görebilir. Bu sayede hem süreç kısa olur hem de kolay bir şekilde diş röntgeni tamamlanmış olur. Dental alanda kullanılan röntgen ya da diğer görüntüleme tekniklerinin herhangi bir ağrı ya da acıya yol açmadığı bilinir.

Diş Röntgeni Çeşitleri Nelerdir?

Diş röntgeni çektirecek olan hastaları kaç çeşit diş röntgen vardır merak ederler ve hekimlerinden bunu öğrenmek isterler. Diş röntgeni çeşitleri arasında periapikal diş röntgeni, panoramik diş röntgeni, sefalometrik diş röntgeni ve diş tomografisi vardır. En çok kullanılan röntgen çeşidi panoramik diş röntgeni olsa da diğer röntgenler de tercih edilebilir.

Panoramik diş röntgeninin daha fazla tercih edilmesindeki neden ağız yapısının tamamen görüntülenebilmesidir. Bu sayede hastanın şikayetine neden olan bütün unsurlar görülür ve diş hekimi tarafından hızlıca tespit edilir. Tüm röntgen cihazı tercihleri hekim ve hasta tarafından detaylı bir şekilde değerlendirerek hekim tarafından en uygununa karar verilir.

Panoramik Diş Röntgeni Nedir?

Birçok kişi tarafından panoramik röntgen merak edilir çünkü bu sayede ağız resmini 2 boyutlu olarak almak mümkün olur. Genelde diş yapısının gözükmesi için tercih edilse de çene kemiği ile beraber görüntüleme almak da mümkündür. Özellikle diş eti hastalıkları ve diş çürükleri için diş röntgenlerindeki panoramik röntgen tercih edilir.

Geleneksel görüntüleme yöntemlerinde ışınlar dişlerden geçerek ağız içindeki filme yansır. Panoramik diş röntgeninde ise ışınları bütün ağızdan geçerek dijital sensöre ulaşır. Detaylı bir görüntüleme seçeneği olan panoramik diş röntgeni süresince cihaz 180 derece döner. Çekim sırasında kişinin başını oynatmaması ve dilini üst damağına yapıştırması gerekir. Panoramik diş röntgeninde hastalarda ağrı ya da acı olmaz.

Periapikal Diş Röntgeni Nedir?

Periapikal diş röntgeninde diş kökleri de dahil olmak üzere diş tam olarak görüntülenir ve bu nedenle sıkça tercih edilir. Dişin özellikle de kök yapısını değerlendirmek için tercih edilir. Diş hekimi eğer hastanın diş kök yapısını görmek isterse genelde periapikal röntgeni seçer.

Bu yöntemle diş köklerinin yanında kistleri, apseleri ya da kemik seviyesini de görmek mümkündür. Diş hekimi ağız yapısı ile ilgili neyi görüntülemek istiyorsa ona göre bir röntgen seçer.

Sefalometrik Diş Röntgeni Nedir?

Diş röntgenlerindeki yöntemler arasında sefalometrik diş röntgeni de bulunmaktadır. Kafa kemikleri ve yumuşak dokuların ön, yan, arka pozisyonlarda görüntülenmesi için tercih edilir. Sefalometrik diş röntgeni diş hekimleri tarafından genellikle ortognatik cerrahi ya da ortodontik tedavilerde kullanılır.

Diş Tomografisi (Dental Tomografi) Nedir?

Diş hekimi görmek istediği bölgeyi daha net görmek için diş tomografisi tercih eder. İnce kesitlerden oluşan ve ayrıca hacim de içeren tomografi yöntemi X ışınlarının kullanılması ile çekilmektedir. Genellikle hastalar tarafından klasik diş röntgeni ile karıştırılır fakat diş röntgeni ile diş tomografisi farklıdır.

Diş röntgeni ve diş tomografisi arasındaki en büyük fark tomografinin 3D görüntü vermesidir. Bu sayede tomografi ile hedeflenen bölgedeki genişlik, derinlik ve uzunluk gibi bilgiler de elde edilebilir. Tüm dişler ile birlikte çene kemiği ve hava yolunun da diş tomografisi ile gözükmesi mümkündür.

Hamileler Diş Röntgeni Çektirebilir mi?

Diş röntgeni esnasında yayılan radyasyon miktarı çok düşük olduğundan diş hekime danışarak hamilelerin de röntgen çektirmeleri mümkün olur. Mikrodalga fırınlardan, güneş ışınlarından ya da kullanılan teknolojik aletlerinden de her gün radyasyona maruz kalınır. Bu nedenle hamilelerin diş röntgeni çektirmelerinde bir sorun bulunmaz. Fakat çok düşük miktarda da olsa bir radyasyona maruz kalınacağı elbette doğrudur.

Diş röntgeni esnasında yayılan radyasyon hamilelere ya da bebeklerine zarar vermese de bu tamamen kişinin kendi tercihi olur. Hamile kimsenin röntgenden önce araştırma yapması, kadın hastalıklarına danışması ya da diş hekiminden bilgi alması mümkündür.

Diş Röntgeni Neden Çekilir?

Diş hekimine giden hastalara uygun olması halinde diş röntgeni çekilmektedir. Diş röntgeni genellikle diş hastalarına senede bir kere uygulanır ve bu kontrol amacıyla da olabilir. Eğer hastanın mevcutta devam eden bir tedavisi varsa diş hekimi bunu görmek için diş röntgeni isteyebilir. Diş tedavisi boyunca birden fazla kez diş röntgeni çekilmesi de mümkündür.

Hastanın güncel ağız için sağlığı, diş eti problemleri, hastanın yaşı ve çürükleri röntgen çekimi sıklığında belirleyici olabilir. Diş hekimi kendisine ilk kez gelen diş hastasından da röntgen isteyebilir ve bu sayede diş, ağız yapısı ile ilgili detaylı bilgi sahibi olur. Özellikle çocukların gelişme çağlarında dişleri detaylı ve düzenli şekilde takip edilmesi gerektiğinden daha çok röntgen çektirebilirler.

Süt dişleriyle yetişkinlik dişlerinin üst üste geçmemesi adına belirli aralıklar ile düzenli şekilde diş kontrollerine götürülmeleri gerekir. Yetişkinlerin senede 1 kere diş röntgeni çektirmesi yeterli olurken çocukların senede birkaç kere röntgen çektirmeleri gerekebilir.

Diş Röntgeni İçin Hazırlık Gerekir mi?

Yaygın olarak ağız içi röntgenleri tercih edilse de ağız dışından diş röntgenleri de çekilebilir. Diş hekimi tarafından süreçle ilgili bilgilendirmeler diş hastalarına işlemden önce verilir. Diş röntgeni için önceden herhangi bir hazırlık yapmaya gerek yoktur. Diş röntgenine gitmeden önce diş ve ağız temizliğinin yapılmış olması yeterli olur. Röntgen genellikle diş hekiminin ofisinde çekilir.

Hasta sandalyeye oturtulur ve göğsüne de koruyucu bir önlük takılır. Cihaz hastanın kafasına göre ayarlanır ve bu süre boyunca hastanın başını oynatmaması istenir. Cihaz tarafından X ışınları ile ağız içinin görüntüleri alınır ve bu kayıtlar diş hekiminin bilgisayarına kaydedilir. Daha sonra diş hekimi röntgeni inceler ve izlenecek yol hasta ile konuşulur.