İmplant tedavisi, son yıllarda giderek artan şekilde tercih edilen yöntemlerden biridir. Bu yöntemde implant üstü protezlerin çok sağlam olması ve doğala yakın görüntü vermesi nedeniyle, birçok hasta implant tedavisini tercih etmektedir.

implant alışma süreci ve adımları

İmplant tedavileri, geliştirilen modern tekniklerle birlikte oldukça kolay ve basit bir hale gelmiştir. Tedaviler, olabildiğince kısa sürelerde tamamlanıp, hastanın ağız ve diş sağlığına kavuşması amaçlanmaktadır. Tedavi süreleri, yapılacak olan işlemlere göre farklılık gösterebilmektedir. Bununla birlikte implantlara alışma süreci kimi zaman zor olabilmektedir. Tedavinin hemen ertesinde hastalarda kısmi de olsa ağrı hissedebilmektedir. Bunun yanı sıra birçok hasta bu dişin kendisine ait olmadığı duygusuna kapılmaktadır. İmplant dişin yerleştirilmesinden sonra hastalar, ağzında yabancı bir madde varmış düşüncesine girebilmektedir.

İmplant alışma süreci kimi hastalarda çok kısa sürerken, kimilerinde ise bu süre uzatabilmektedir.

İmplant Tedavisi Sonrasında Nelere Dikkat Etmelisiniz?

Bu tedaviler genel anestezi ya da lokal anestezi altında gerçekleştirilebilmektedir. Diş hekimleri genel olarak herhangi bir sorun olmaması halinde lokal anesteziyi tercih edecektir. Tedavinin ardından uyuşukluk geçene kadar farkında olmadan dil, dudak ve yanak gibi yumuşak dokuları ısırmamaya dikkat etmeniz gerekir. Bu nedenle tedavinin hemen ardından yemek de yenmemelidir. Bunun yanı sıra yumuşak dokuların zarar görme ihtimali göz önünde bulundurularak aşırı sıcak ya da soğuk gıdalardan kaçınılması gerekmektedir.

İlk 45 Gün

İmplant alışma süreciyle ilgili en önemli konulardan biri, implant çene kemiğinin henüz kaynaşmadığının unutulmamasıdır. İmplant yerleştirildikten sonra ilk 45 gün boyunca sadece yumuşak gıdalarla beslenmek gerekir. Alınacak bu önlem hem tedavinin başarısını artıracaktır hem de alışma sürecinizde size kolaylık sağlayacaktır.

İmplantın yerleştirilmesinden sonra; çorba yoğurt, makarna, pilav, haşlanmış sebze, sütlaç, muhallebi gibi yumuşak gıdaların tercih edilmesi gerekir. Suda pişmiş her türlü et ve sebze, yumuşak elma, ızgara tavuk, fıstık ve çikolata gibi ürünler orta sert gıdalar arasında yer almaktadır. Bunları özellikle ilk zamanlarda kesinlikle tercih etmemeniz gerekir.

Ayva, sert elma, beyaz leblebi, sert etmek, çok pişmiş et gibi sert gıdalar ise 45 gün süresince kesinlikle tercih edilmemelidir. Bu tip gıdalar implant diş tedavisinde başarı oranını düşürebilmektedir. Bunun yanı sıra hassas olan dişlerinizde ağrıya da sebep olacağından alışma sürenizi uzatabilir.

45 ila 90 Gün Arası

İmplantlarınızın takılmasından 45 gün sonra orta sertlikte olan gıdalara yavaş yavaş geçiş yapabilirsiniz. Üçüncü aydan sonra orta sert gıdaların tamamını tüketebilirsiniz. Öncesinde sert gıdaların yenmesinin özellikle geçici protez varsa bunu kırabileceğinizi unutmamalısınız. Geçici protezlerin zarar görmesi, alışma sürecinize de zarar verecektir. Bu anlamda sabit ya da hareketli protez kullanmanız genel olarak fark etmeyecektir. Zamanından erken şekilde sert gıdalar tüketmeye başlarsanız, implant kemiğe kaynaşmadan fazla kuvvet almasına neden olacaktır. Bu da implant kaybına neden olabilmektedir.

Geçici Protez Sonrasında Tedavinizi İhmal Etmemelisiniz

İmplant tedavisinde kullanılan geçici protezler, implantın çene kemiğiyle kaynaşma dönemini işaret eder. Geçici proteze alışmanız halinde günlük ihtiyaçlarınızı kolayca karşılayabilirsiniz. Bununla birlikte bu tip geçici protezlerin doğal dişlerden çok farklı olduğunu bilmeniz gerekir. Bu protezler çok sağlam değildir ve rahatlıkla kırılabilir. Bu durumlarda dişleriniz zarar görebilir. Hekiminizin belirttiği sürece kalıcı protezin yapılması ağız ve diş sağlığınız açısından önem arz etmektedir.

İmplant Alışma Sürecinde Yaşanabilecek Sorunlar

İmplant tedavisi, diş ve çene yapınıza ve sorunlarınıza bağlı olarak ortalama 3 ila 6 ay arasında tamamlanmaktadır. Bu zaman aralığı aynı zamanda diş etleriniz açısından iyileşme süreci olarak tanımlanabilir. Bu zaman zarfında günlük kullanımınız açısından geçici bir protez takılacaktır. Proteze alışmak kimileri için çok kolay olabilirken kimileri daha fazla zorlanabilir. Alışma sürecinde yapılacak hatalar, ciddi problemlere kapı aralayabilmektedir.

Protezin Kırılması

Geçici olarak yerleştirilen protezler genellikle akrilik esaslı olarak üretilmektedir. Bu materyal çok sağlam değildir. Bu sebeple bu protezler zaman zaman kırılabilmektedir. Diş hekiminizin tavsiyelerine uymayarak, protez kullanımınıza dikkat etmediğiniz takdirde, protezlerin kırılması implant kaybına neden olabilir. Eğer protezin kırılma riskinin olduğunu düşünüyorsanız ya da kırılmışsa, çiğneme gerektirmeyen gıdalara yönelmeniz gerekir. Yumuşak gıdalar dahi artık tüketilmemelidir. Böyle bir durumda diş hekimliği ile en kısa sürede iletişime geçmelisiniz.

Protezin Yerinden Çıkması

İmplant tedavileri sırasında en çok karşılaşılan sorunlardan biri de protezlerin yerinden çıkmasıdır. Geçici protezler birkaç kez takılıp çıkarılacağı için güçlü yapıştırıcılar kullanılmamaktadır. Bu sebeple geçici protezler kendiliğinden yerinden çıkabilir. Protezin yerinden çıkması durumunda diş hekimine başvurarak yeniden yapıştırmasını talep edebilirsiniz.

Protezin Dile Rahatsızlık Vermesi

İmplant tedavisinde alışma sürecini en çok etkileyen konulardan biri protezin dile rahatsızlık vermesidir. Yeni bir protez takıldığında bir süre yabancılık hissetmeniz son derece normaldir. Geçici implant üstü protezlerde, pürüzlü alanlar bulunabilmektedir. Dişlere takılan bu yeni protezi diş eti, yumuşak dokular ve dil ilk başlarda garipseyecektir. Dilinizi yara yapacak şekilde pürüzlü bir kenar ya da yüzey varsa, o noktaya mümkün olduğunda dokunmadan diş hekimine başvurmanız gerekir. Ufak bir işlemle bu sorun çözülecektir.

Protezin Baskı Yapması

Alışma sürecini etkileyen bir diğer konu ise protezde yükseklik olması durumunda, dişlere ve implanta baskı yapmasıdır. Ağız içerisinde kuvvetlerin yalnızca belli bir bölgeye gelmesi, burada ağrıya sebep olacaktır. Bu da implanta alışmanızı imkânsız kılar. Bu gibi bir durumda vakit kaybetmeden diş hekiminize başvurmanız gerekir. Diş hekiminiz sizi görene kadar yumuşak gıdalar tüketmeyi unutmamalısınız.