Ortodonti, dişlerdeki düzensizliklerin, çene yapısındaki bozuklukların çeşitli yöntemlerle düzeltilmesini amaçlayan diş hekimliğinin özel bir uzmanlık dalıdır. Ortodontik tedavi nedir? Düzensiz ya da kötü kapanış sorunu ortodontik tedavi yöntemi ile düzeltilmektedir. Hataya uygulanacak olan ortodontik tedavinin yöntemine hastayla birlikte karar verilir. Ortodontik tedavi yöntemlerinde uygulama süresi, çene ile diş arasındaki uyum ve ilişki sorunlarına göre değişir. Ortodontik tedavi yönteminde kullanılan sabit diş telleri tedavisinde önemli olan unsurlar şunlardır:

• Teller
  • Braketler
  • Bantlar ve tüpler
  • Destek sağlamaya yarayan diğer parçalar

Braket dişlerin üzerine yapıştırılan bir parçadır. Yapıştırma işlemi dişlerin dış yüzeylerine yapılır. Bununla birlikte bu parçanın içinden tel geçer. Seramik, metal, zirkonyum ya da  kompozit olabilir. Tedavi boyunca ağızda kalmaları gerekir.

Ortodontik Problemler

Ortodontik tedavi, çapraşık ve uyumsuz olan dişlerin uyum ilişkilerinin hem teşhisini hem de kontrolünü yapan ve bu tarz problemleri önlemeye çalışan uzmanlık dalıdır. Alt çenenin geride ya da önde olması gibi birtakım bozukluklar hastanın yaşı da dikkate alınarak belirli bir tedavi yöntemine karar verilmektedir. Hasta ergenlik çağında ise alt ve üst çene yapısının geride olması sorunu ortodontik tekniklerle tedavi edilmektedir. Yetişkin bir hastada ise iskeletsel bozuklukların tedavisinde hem ortodontik teknikler hem de cerrahi yöntemler uygulanmaktadır.

Ağız solunumu yapma gibi durumlarda işlevsel bozukluk ve çene uyumsuzluğu ortaya çıkabilir. Bununla birlikte yalancı emzik kullanma, uzun süre biberon kullanma, tırnak yeme, parmak emme gibi alışkanlıkların olması ortodontik bozukluklara yol açabilir. Bu alışkanlıklar oldukça erken taşlarda tedavi edilmiş olması gerekir. Bu alışkanlıklar erken yaşta engellenirse iskelet gelişimi düzgün bir şekilde tamamlanır.

Bununla birlikte dil yapısının olması gerekenden daha büyük olması, çene yapısında diş boşluklarının olması gibi sorunlar dişlerde aralanmaya yol açmaktadır. Çene yapısı küçükse ve dişler büyükse dişlerde çarpıklık ortaya çıkabilir. Erken dönemde süt dişi kayıpları da çapraşık dişlerin oluşmasına yol açabilir. Vaktinden önce süt dişi ağızdan düştüğü zaman ağızda var olan diş boşluğa kayar ve çıkması gereken dişler de çene yapısında yer bulamayız. Yer bulamadığı için çapraşıklık ortaya çıkar.

Ortodontik Tedavinin Önemi

Ortodontik tedavi sadece estetik kaygısı ile yapılan bir tedavi değildir. Kişilerin ileride ortaya çıkabilecek olan diş dişeti hastalıklarının önlenmesi için oldukça önemlidir. Bununla birlikte çiğneme işlevselliğinin sağlanması, çene eklemlerindeki problemlerin önlenmesi, konuşma bozukluğu olan bireylerin bu sorunlarının ortadan giderilmesi için ortodontik tedavi gereklidir. Kişinin ortodonti problemine göre sabit apareyler, işlevsel apareyler ve hareketli apareyler ile tedavi yöntemleri belirlenir. Ortodontik tedavide yaş önemli midir?  Dişlerde ortaya çıkan çapraşıklıkların tedavisinde herhangi bir yaş şartı bulunmaz. Her yaşta ortodonti tedavi yapılmaktadır. Fakat çenenin geride olması ya da önde olması gibi iskeletler bozuklukların tedavisinin 12 yaşından önce yapılması gerekmektedir. İleri yaşlarda çene ile ilgili tedaviler oldukça zordur.

Hareketli Aygıtlarla Ortodontik Tedavi Nasıl Yapılmaktadır?

Ortodontik tedavi, hareketli aygıtlarda iki şekilde uygulanır.:

• Akrilik planlar
  • Şeffaf plaklar

Akrilik fiyatlar daha çok çocuklarda kullanılan bir yöntemdir. Koruyucu ortodonti ve önleyici ortodonti uygulamalarında basit diş hareketlerini sağlar. İskeletsel bozukluklarda kullanılan plaklardır. Akrilik plaklar hasta tarafından kolay bir şekilde takılıp çıkartılabilir. Bu plakları kullanma süresi önemlidir. Önerilen surenin altında kullanılmaması gerekir. Yoksa etkisini göstermez.

Şeffaf plaklar yetişkinler için kullanılan plaklardır. Diş tellerine alternatif olarak kullanılmakta olup dayanıklı malzemelerden üretilmiş plaklardır. Bununla birlikte şeffaf olduğu için estetik açıdan da oldukça iyi görülmektedir. Fakat şeffaf plaklar her hastaya uygun olmayabilir. Şeffaf plakların diş fırçalama ve yemek yeme sırasında çıkarılması gerekir.