Periodontitis yani diş eti hastalığı, ağızda biriken ve iltihaplanmaya neden olan bakteriler nedeniyle oluşur. Çok yaygın görülen hastalıklardandır. Tedavi edilmediğinde diş eti hastalığı diş kaybına ve çiğneme ve konuşma ilgili sorunlar yaşanmasına neden olabilir.

Diş eti sağlığınızın değerlendirilmesi için hekim muayenesi, ortaya çıktıklarında neden olacakları hasarı önlemek için tedavi edilmesi ve ağız hijyeni ile desteklenmesi önemlidir.

Diş Eti Hastalığı Neden Olur?

Diş eti hastalığına dişlerde biriken yiyecek artıklarının yeterince temizlenememesi durumunda oluşan bakteriler neden olur. Bu birikintilere bakteri plağı adı verilir. Bakteri plağının yol açtığı diş eti iltihabı dişlerde şişme ve kanamayla kendini gösterir.

Zamanla diş etlerinin altına ve diş köklerine yayılabilir. Bu durum dişlerin çevresinde diş tartarı oluşumuna veya diş çürüğüne neden olabilir. Diş ve diş eti arasında bulunan derin ceplerin genişlemesi söz konusu olduğunda dişler düşebilmektedir.

Diş Eti Hastalığının Belirtileri Nelerdir?

Diş etiniz ile ilgili bir probleminiz olduğuna işaret eden belirtiler arasında kanama, diş etinde şişlik ve kızarıklık, ağızda kötü koku ve tat, dişlerin kök yüzeylerinde ağrı hissi veya dişlerde uzama, sallanma ve yer değiştirme görülmesi sayılabilir.

Bu belirtilerden herhangi birinden dolayı şikayetiniz varsa en yakın zamanda Periodontoloji Anabilim Dalı kliniğinden randevu almanız tavsiye edilmektedir.

Diş Eti Tedavilerinde Uygulanan Yöntemler

Diş eti hastalıklarında tedavi yöntemleri cerrahi ve cerrahi olmayan yöntemler olmak üzere hastanın ihtiyaç duyduğu tedaviye bağlı olarak farklılık gösterebiliyor. Diş eti hastalıklarıyla mücadelede erken teşhis ve tedavinin önemi büyüktür. Bu nedende rutin diş muayenesine düzenli olarak gidilmelidir.

Cerrahi Olmayan Tedavi Yöntemleri

Cerrahi olmayan tedaviler profesyonel ağız temizliği, antibiyotik tedavisi, diş taşı temizliği, diş plağının uzaklaştırılması gibi günlük ağız bakım şartlarını da içerisinde barındıran periyodik bakım ve tedavileri içerebilir.

Bunların yanı sıra diş eti enfeksiyonu varsa ortadan kaldıracak diş ve diş eti temizliği uygulamaları yapılır. Çürük dişler varsa temizlenerek dolgu uygulamasına başvurulabilir. Bazen kanal tedavisi uygulamaları gerekebilir.

Cerrahi Tedavi Yöntemleri

Cerrahi tedavi yöntemleri diş ve diş eti arasında kalan derin cep derinlikleri, diş eti çekilmeleri, diş eti büyümeleri ve kemik erimesinin tespit edilmesi gibi nedenlere bağlı olarak farklı uygulamaları gerektirebilir.

Flep ameliyatı: Dişlerin derin ceplerinde diş taşı gibi oluşumlar nedeniyle cepler genişleyebiliyor. Bu durum dişlerin mevcut dizilişini olumsuz etkileyebilir veya dişler düşebilir. Flep ameliyatı ile genişleyen derin ceplerin temizlenmesi ve ceplere dikiş atılarak sıkılaşmaları amaçlanır. Böylece dişler eski sağlığına yavaş yavaş yeniden kavuşacaktır.

Kemik ve doku greftleri: Diş eti hastalıkları nedeniyle karşılaşılan problemlerde kemik dokusuna müdahalede bulunmak gerekebiliyor. Genellikle bir flep ameliyatı sırasında kemik greftlerine de ihtiyaç duyulmaktadır. Operasyon sırasında dişin kök yüzeyleri, ölü olarak nitelendirdiğimiz yumuşak dokular ve ceplerin içi temizlenir. Bozulan kemik şekline yapay veya doğal kemik tozları gibi çeşitli materyaller kullanarak orijinal şekline dönmeleri sağlanır.

Yumuşak doku greftleri (mukogingival cerrahi): Flep ameliyatında ceplerin yeniden sıkılaştırması sırasında veya diğer diş eti problemleri (diş eti yüksekliği, diş eti çekilmesi gibi) nedeniyle diş kökleri normalden daha uzun veya kısa görünebiliyor. Bu durumda ağzın başka bir bölümünden doku alarak açıkta kalan diş köklerini örtmek gerekebilir.

Diş Eti Tedavisini Gerektiren Durumlar Nelerdir?

Periodontoloji diş eti tedavileri genel diş hekimi muayenesinden daha gelişmiş uygulamalara ihtiyaç duyan kişiler içindir. Orta veya şiddetli düzeyde diş eti kanaması, diş eti çekilmesi, diş eti şişmesi, dişlerde gevşeme, diş etlerinde ağrı ve ısırmada problem yaşama gibi belirtilere sahipseniz diş hekiminiz bir periodontoloji bölümü uzmanlarından yardım almanızı önerebilir.

Diş yüzeyinde biriken bakteri plağının diş etlerinin kızarmasına ve iltihaplanmasına neden olan diş eti iltihabınız olduğunu düşünüyorsanız tedavi için diş hekiminize başvurmanız önerilmektedir. Fırçalama sırasında dişlerinizde kanama olması ve diş etlerinde görülen hassasiyet ile kendini belli eden diş eti iltihabının tedavisi oldukça kolaydır. Ancak tedavi olmadığında diş eti hastalığı ilerleyebilir ve periodontoloji diş eti tedavilerine ihtiyaç duyulabilir.

Dişeti Tedavileri Sonrası Ağız Bakımı

Diş eti tedavisinden sonra uzun süreli başarı ancak hastaların günlük ağız hijyeni uygulamaları ile mümkün olacaktır. Diş etlerinin yeniden iltihaplanmaması için optimal ağız hijyeni oldukça önemlidir. Perodontoloji diş eti tedavileri sonrası diş etlerinin durumunu kontrol ettirmek için düzenli olarak diş hekimi takip ziyaretleri yapılmalıdır.

Diş Etlerini Sağlıklı Tutmak için İpuçları

Diş etlerinizi ve dişlerinizi sağlıklı tutabilmek için günde en az iki defa florürlü bir diş macunu ile dişlerinizi fırçalamalısınız. Dişler arasında plak oluşumunu önlemek için düzenli diş ipi kullanılmalıdır. Diş ve diş etlerinizin sağlığını kontrol ettirmek için düzenli olarak rutin diş hekimi ziyaretleri yapılması önemlidir. Diş hekiminiz belirli zaman dilimlerinde profesyonel diş temizliği yapılmasını tavsiye edebilir. Ayrıca diş etlerinizi sağlıklı tutabilmek için sigara kullanımının bırakılması önerilmektedir.